Zwolle
Zwolle
Breda
Amsterdam
Roermond
088 - 118 57 00 Showroom geopend: ma - vr 08:00 - 17:00 Gouwe 1, Zwolle
088 - 118 57 00 Showroom geopend: ma - vr 08:00 - 17:00Oude Leijstraat 1 / hoek Tilburgseweg, Breda
088 - 118 57 00 Showroom geopend: Op afspraak Zekeringstraat 32, Amsterdam
088 - 118 57 00 Showroom geopend: Op afspraak Solvayweg 2, Roermond
Logo Aberson
Zoek
Sluit dit zoekvak.

De bouw van Strijp R

Twee jaar, 2.4 miljoen gevelstenen en 20 metselaars

In dit tweede deel over Strijp R  is nu aan het woord: Hendriks Bouw en Ontwikkeling in Oss. Met een groot team, intern en extern, bouwden zij in twee jaar de laatste fase van Strijp R in Eindhoven. In feite de kers op de taart, want Hendriks bouwt al zo’n tien jaar aan de hele nieuwe historische woonwijk in de lichtstad. Met het laatste stuk bouwden ze de ‘grand finale’.

‘Elke dag werkten er meer dan 100 mensen op de bouwplaats. Dat zegt wel iets over de omvang van het laatste deel’, vertelt hoofduitvoerder Hans van den Broek. Dat moet ook wel als je een oud fabrieksterrein omturnt naar een woonwijk van deze allure. Bij de bouw van Strijp R kwam heel wat kijken. De complexe woningen om mee te beginnen. Maar ook het behoud van oude stukken Philips-industrie, zoals de oude loopbrug die nog door de wijk loopt. Bovenal blijft de enorme logistieke klus hem bij. ‘Als je ziet wat we hebben neergezet… Met ons hele team en alle partners. Want in zo’n project gaat uiteindelijk alles over samenwerken.’

Project
Strijp R

Opdrachtgever
Amvest

Uitvoering
Hendriks Bouw en Ontwikkeling

Architecten
Happel Cornelisse Verhoeven
Bedaux de Brouwer
HILBERINKBOSCH architecten

Product
Gevelstenen

Fotografie
Wim Roefs
Walter Frisart FOTOwerk

De bouw van Strijp R: 80 weken metselen | 20 metselaars | 2.4 miljoen stenen | >100 mensen op de bouw

Een uniek project

Dat beaamt Vincent Hendriks, inmiddels adjunct-directeur van Hendriks. ‘Bij de start was ik calculator en heb ik nog meegerekend naar de kuubs. Al snel merkte ik hoe uniek het plan was. Mooi, met veel uitdagingen. Niet zomaar tweekappers, maar luxe bijzondere woningen met veel details. Een hele wijk zelfs. Daar is een heel team voor nodig, binnen én buiten Hendriks. Je moet dan blindelings op elkaar kunnen vertrouwen. Alleen dán kun je zo’n grote uitdaging aangaan. En dat deden we.’

De andere benadering

Ook Twan Kempen, supply chain manager bij Hendriks, bevestigt dat. ‘We hadden allemaal hetzelfde doel: een kwalitatief hoogwaardige wijk voor de toekomstige bewoners. En met hoogwaardig bedoel ik de architectuur en het materiaalgebruik. Vaak zie je dat er tegen een zo hoog mogelijke verkoopprijs zo goedkoop mogelijk wordt gebouwd. Maar hier gingen we allemaal voor die andere benadering. Het moest stedenbouwkundig een hoogwaardige uitstraling hebben en de oude industriële geschiedenis van Eindhoven behouden. Dat is ook wat onze opdrachtgever Amvest graag wilde.

Samenwerken, samenwerken
en samen werken. Dat is de kern.

 De start van een knap staaltje logistiek

Voor hoofduitvoerder Hans begon de logistieke uitdaging al in 2017. Hans: ‘Alleen al met de voorbereidingen was een heel team vier maanden bezig. Tussen het bouwrijp maken en de start van de bouw zat slechts een korte periode waarin er veel moest gebeuren. We hadden te maken met een gesloten grondbalans, een nat terrein en saneringen. Nuts en stadsverwarming aanleggen op een plek waar niets is, dat is intensief werk. Maar we hebben het gered en konden van start.’

Grote trigger voor het team

Drie architectenbureaus namen elk een deel van het ontwerp van de wijk voor hun rekening. Hendriks verzorgde de bouw én de engineering van de 202 woningen, bestaande uit 29 typen. Allemaal eigenzinnige en uitdagende woningen, vol bijzondere details en daken. Volgens Vincent Hendriks was dat een grote motivatie voor het team: ‘Elke architect heeft een eigen stijl en detaillering. Het zijn flinke woningen en op detailniveau ingewikkeld om te maken. De sheddaken van Hilberink Bosch bijvoorbeeld. Niet elke aannemer durft dat aan. Dat triggerde ons team om het beste uit zichzelf te halen. Met deze architecten én deze omvang is dat gewoon een prachtige opdracht.’ 

Twan Kempen: ‘Voor elke architect namen we ruim de tijd om de detaillering van de gevels goed op niveau te krijgen. Dan zoek je de juiste balans in esthetica, techniek, maakbaarheid, kwaliteit van de materialen en de realisatie. Een architect wil graag iets moois maken, als aannemer wil je dat uitvoeren met een goede garantie. Dat zorgt voor een gezond spanningsveld, wat ons werk zo leuk maakt. Uiteindelijk werk je toe naar een gezamenlijk resultaat. En soms moet het ook een beetje schuren om tot een goed resultaat te komen.’ 

Strijp R rij met woningen met verschillend metselwerk en gevels die verspringen

Braziliaans metselwerk en heel veel rollagen

Hoofduitvoerder Hans: ‘We hadden 2.4 miljoen stenen te metselen in 80 weken. En alle woningen hadden een moeilijkheidsgraad in het metselwerk. De vele rollagen, de staande verbanden en het Braziliaanse metselwerk van Bedaux de Brouwer en Happel Cornelisse Verhoeven. Prachtig en speciaal metselwerk. De woningen van Hilberink Bosch kregen een strakke strengperssteen, ook niet alledaags.’ ‘Je kunt hiervoor niet zomaar de metselaar op de hoek vragen’, zegt Vincent Hendriks. ‘Daar heb je vakmanschap voor nodig. Of de ingemetselde kozijnen van Bedaux de Brouwer. Bijzonder mooi, dat kan niet iedereen.’ Hans: ‘Dan begrijp je dat er twee jaar lang dagelijks 20 metselaars op de bouw werkten. Vakmensen. En het resultaat is prachtig mooi geworden, daar zijn we heel trots op.’ 

Logistiek van de stenen

Twan: We hebben ruim 2 jaar gemetseld en met alle jaargetijden te maken gehad. Een zware steen is moeilijker metselen bij koud en vochtig weer, als de specie zwaarder is. Een zachte steen zuigt weer meer op. Bij elk jaargetijde pasten we de planning aan, dat was complex. Met de steenfabrieken en Aberson stelden we strakke leveringsschema’s op. Een extra uitdaging was dat veel stenen van Steenfabriek Vogelensangh kwamen. Een ambachtelijk proces, waarbij de stenen worden afgebakken in een oude ringoven. ‘Dan moet je goed nadenken over de capaciteit en leveringen’, zegt Vincent Hendriks. ‘We werken al zo lang met Aberson, al langer dan dat ik hier zelf werk. We weten elkaar goed te vinden in zo’n belangrijk proces. Alles gaat om elkaar informeren.’ Hoofduitvoerder Hans: ‘We laten elkaar niet snel vallen, dat hoort bij zo’n traject.’

Strijp R bouw- Hendriks Bouw - Aberson - gevelstenen

Een logistieke dagtaak 

En dat waren ‘alleen nog maar’ de stenen. Maar er was natuurlijk meer. Hans: ‘Al die vrachten, al het verkeer. Er kwamen minstens 15 vrachtwagens per dag lossen. Eén man had er een dagtaak aan om te zorgen dat alles netjes en veilig verliep. Alles moest veilig worden aangevoerd door die kleine straatjes. Bovendien waren er ook zelfbouwers aan het werk en werd de wijk steeds meer bewoond. Dan moet het veilig zijn. En toen het coronavirus zijn opmars maakte, kwam er een onverwachte uitdaging bij om de bouwplaats ‘coronaproof’ te maken. Maar ook dat soort dingen horen erbij en we hebben het goed kunnen organiseren.’

Er deel van uit maken

Vincent: ‘Je maakt veel met elkaar mee in zo’n lange tijd. Het mooiste vind ik om achteraf met het team te gaan eten en samen terug te blikken. Wat me bijblijft is dat iedereen enorm trots is op de klus die we gezamenlijk hebben geklaard. ’Twan: ‘Ja, nu ik zie dat het bijna klaar is, dan denk ik Jeetje mina, wat een mooi stukje werk. Dat is het mooie van dit vak.’ Hans: ‘Het gaat alleen maar over samenwerken, samenwerken en samen werken. Zorgen dat iedereen tevreden is. Daar doe je het voor. Tevreden bewoners, tevreden architecten, tevreden partners en een tevreden opdrachtgever. Ik hoop dat ze allemaal zeggen als het klaar is: We hebben iets heel moois neergezet en blij dat ik daar deel van uit mocht maken.’

Strijp R in juni 2020

Foto's: Amvest
Het beste van Aberson.
De mooiste projecten, slimste producten en nieuwste innovaties maandelijks in je mailbox?

    close-link